Broumovské stěny

7. září 2006
Úvod / Články / Bike / Broumovské stěny

Bikování kolem Hradce je vcelku o ničem, i když i tam se najdou místa, která jsou alespoň trochu technicky zajímavá. V nich si Martina počínala až překvapivě skvěle, takže nastal čas jet se podívat do pořádného terénu – na Broumovsko. Původní plán je velmi optimistický, skoro 70 km, ale nakonec jsme si užívali nejenom jízdu, ale i krásný den v přírodě, takže jsme to poněkud zkrátili.

Z Rožmitálu jedeme oblíbeným sjezdem podél potoka dolů na konec vesnice a pak po louce a polních cestách až do Otovic. Tady mě překvapuje závora, která je na polňačce spojující tuto ves se Šonovem a po které jsme už tolikrát v minulosti jezdili. Závoru tedy objíždíme, míjíme statek, ale hned u výjezdu na asfaltovou silnici je opět cesta zahrazena a vypadá to, že tu někdo buduje bránu! To jsem blázen, měl jsem to za veřejnou cestu, navíc velmi oblíbenou a nyní budeme muset hledat objížďku. Z Otovic po silnici přes železniční přejezd do Martínkovic, které projíždíme až na konec. Chvíli se tu zastavujeme u ohrady se zvěří než odbočujeme vlevo na modrou cyklistickou trasu. Cesta míří nejprve pozvolna a pak prudce nahoru po kamenitém podkladu. Oba se se stoupáním úspěšně pereme a odměnou je nám odpočinek v již ne tak prudkém úseku. Před závěrečným prudkým stoupáním pod Pánovým křížem přidávám, chci si nad Marťou udělat náskok a nahoře ji vyfotit. Šlapu tedy a vybírám vhodné místo na fotku. To jsem našel až nahoře, zastavuji, slézám z kola a vidím, že Martina jede v mém závěsu. Teda, tomu říkám výkon. Jen tak tak jsem stačil stisknout spoušť.

Chvíli tu odpočíváme na dřevěné lavici, dělíme se o sušenku a pak pokračujeme. Svištíme to skopce po Vambeřické cestě, na kterou se napojuje zelená turistická značka přicházející od Zeleného hájku. Asi po dvou kilometrech přibržďujeme a odbočujeme vpravo na červenou značku, která nás po technické pěšině veden a jednu z vyhlídek na Broumov. Tady si jízdu užívám a když pak čekám na Martinu, koukám, že i ona to nevzdává a snaží se projet terénními nástrahami. Z vyhlídky se stejným způsobem vracíme na cestu a zelenou značku. Té se držíme, opouštíme místy rozbitý asfalt, sjíždíme louku a míříme mezi stromy sjezdem přes kořeny. Martina to zkouší a dojíždí docela daleko; až mám o ní strach. Následující úsek je opět plný kořenů a zvláště mokrých kamenů, protože jedeme roklinkou podél malého potůčku. Krásné místo, ovšem pro bike místy docela obtížné. Vjíždíme do Suchdolu, kde odbočujeme do kopce směrem do Hlavňova. Ještě před ním se na chvíli zastavujeme u hospody Na Hrázi, která je bohužel zavřená.

Návrat z vyhlídky

Zařazujeme lehčí převody a opouštíme Hlavňov v místech, kde odbočuje červená turistická značka vedoucí na Hvězdu. My se ale držíme cyklotrasy a jedem kolem nějakého kravína po polní cestě, přičemž stále stoupáme podél malého potůčku. Vjíždíme do lesa, který končí až u samé silnice Police – Broumov. Na ní vjíždíme jen asi na 100 m, protože hned opět zatáčíme vpravo do lesa na modrou značku vedoucí přes Laudonovy valy na chatu Hvězda. Znám to tu dobře od doby, kdy mě tudy protáhnul Vláďa a tak vím, že nás teď bude čekat pěšina plná kořenů stoupající asi jeden kilometr až na hranu Valů. Krásný úsek. Opět musím Martinu pochválit, vede si tu skvěle a drží se. U vyhlídky předjíždíme skupinku turistů, kteří Martině radí, aby se nedala a když prostě nemůže ať sleze. Jenže to netušili, že jsem to já, kdo by už kolikrát nejraději slezl a tlačil. Ale copak můžu, když vidím Martinu, že to nevzdává a fest se opírá do pedálů!?

Přichází další nádherný úsek, který si užívají i účastníci Rallye Sudety. Pěšina se drží hrany ostrého srázu, vlní se v mnoha zatáčkách a je poměrně svižná. Ale dlouho si ji neužíváme, opouštíme modrou a stejně jako závodníci, kteří tu již za dva dny pojedou, prudce zatáčíme vlevo a po úzké pěšině zakousnuté v prudkém svahu v rozbitém terénu klesáme dolů. V jednom místě ale přichází moc kamení a ujíždí mi přední kolo. Zastavuji a varuji Marťu, která už také raději volí pěší sestup. Po chvilce nasedáme opět do sedel, sjíždíme poslední úsek a napojujeme se na lesní cestu. Nějak to tu nepoznávám, když poměrně dlouho jedeme po této cestě, ale nakonec se objevuje známé místo, když mezi tmavými stromy vystupuje bílá stavba kaple Panny Marie. Na schodech, které odsud stoupají na chatu Hvězda, se fotíme a kolem hospody na Americe míříme do Křinic. Tentokrát nás vede červená značka, které jsme věrní až do Broumova. Z Broumova už po modré přes sluníčkem rozpálené pole zpět do Rožmitálu.